عزيزة بنت إبليـ,,ـس صاحبة اشهر چر،،يمة في الاسكندريه الحلقه الاولى للكبـ,,ـار فقط
الست اللي أنتو شايفينها دي اسمها عزيزة ولكنها عملت شوية حاجات خلت الناس يسموها عزيزة بنت إبلـ,,ـيس الچر،.يمة دي رغم إنها حصلت في الثمانينات وإنتـ,,ـهت حكايتها إلا إنها في 2012 شغلت الرأي العام مرة تانية والناس كلها اتكلمت عنها.
تعالوا نعرف إيه حصل في إسكندرية سنة 83
يلا بينا نبدأ في الثمانينات وبالتحديد في إسكندرية كان فيه بنت اسمها عزيزة وعزيزة كانت عايشة في منطقة من مناطق إسكندرية عزيزة لما وصلت لسن 17 أهلها جوز..وها من شاب اسمه سعيد سعيد. جوزها كان شخص عـ,,ـصبي وبيعاملها معاملة وحـ,,ـشة جدا.
ض..ړب وإهـ,,ـانة والجو ده والمشـ,,ـكلة هنا إن عدت سنة وإتنين وتلاتة وعزيزة ما خلفتش ولا حتى حملت ولا مرة فعزيزة قالت لأ كده فيه حاجة غـ,,ـلط أما أروح عند دكتور وأكـ,,ـشف وأشوف ليه مش بيحصل حمل ولما راحت عند الدكتور اكـ,,ـتشفت للأسف إنها ما بتخلفش ولا حتى هينفع تحمل ولا تخـ,,ـلف مهما حصل من الآخـ,,ـر كده عندها عقـ,,ـم ومن هنا سعيد جوزها لما عرف الخبر ده بدأ يعاملها معاملة قـ,,ـاسېة جدا ده حتى إن أهل جوزها بقوا يعا..يروها وطبعا كل ده تعـ,,ـبها نفسيا وإللي زاد وغطى إن جوزها قال لها أنا مش هينفع أستمر مع واحدة بالشكل ده وراح جاي للأسف.
مطلـ,,ـقها وبعد ما تطلـ,,ـقت بفترة اتجوزت من شخص تاني من نفس المنطقة إللي هي فيها والمشـ,,ـكلة هنا إن أهل طلـ,,ـيقها لسه بيع..ايروها ويلقحوا عليها في الريحة وفي الجاية فعزيزة قالت لنفسها ساعتها أنا عاوزة أنتقـ,,ـم من أي حد بي..لقح عليا وح..ړق د,,موا وأعرفهم إن مفيش فيا عـ,,ـيب.
وهنا بس فكرت عزيزة في فكرة شيـ,,ـطانية جدا طب عملت إيه
ركزوا كويس في إللي جاي سنة 1983. عزيزة بدأت توهم أهل طالـ,,ـقها وجيرانها إنها حـ,,ـامل وكل ده طبعا كان بالاتفاق مع جوزها وأخت جوزها. طب إزايبدأت في الأول إنها تحط هدوم على بطـ,,ـنها تحت العباية علشان تبين يعني إن بطـ,,ـنها بتكبر كانت كل شهر والتاني تزود شوية هدوم على بطـ,,ـنها علشان تبين إن بطـ,,ـنها بتكبر واحدة واحدة وإن ده ح..مل طبيعي وعدت الأيام والشهور لحد ما وصلت للشهر التاسع وإنها المفروض خلاص هتولد طب دلوقتي كل ده كڈ..بة هتجيب بقى طفل منين في نص الشهر التاسع الساعة 1000 بالليل بدأت عزيزة إنها تصـ,,ـرخ على آخـ,,ـرها جوه شـ,,ـقتها ولما الناس اتلمت على صوتها أخت جوزها قالت للناس ما تقلقوش دي عزيزة بتولد عقبال عندكم وكانوا قبلها متفقين مع الداية بتاعة المنطـ,,ـقة علشان يعني تيجي تو..لدها في مقابل قرشين حلوين والناس إللي ما تعرفش داية يعني إيه دي الست إللي كانت زمان بتيجي تو…لد الناس في البيوت.
المهم.
طيب برضو فين الطفل إيه الساعة 1200 بعد نص الليل راحت عزيزة لمستشفى الشاطبي في إسكندرية وقتها المستشفى دي كانت إمكانياتها ضـ,,ـعيفة وكانت كل الناس إللي بتدخلها من الطبقة الفـ,,ـقيرة عزيزة وقتها تنكرت ولبست لبس ممرضة أكنها يعني شغالة في المستشفى دخلت غرفة كانت فيها ست.
لسه والدة وراحت جاية واخدة الطفل من إيد أمه بحجة يعني إنها تفحصه وتطمن عليه وأخدته منها من هنا وهـ,,ـربت بيه من هنا.
فص ملح وداب من المستشفى وقبل الفجر بوقت بسيط. والدنيا هادية خالص عزيزة دخلت البيت ومعاها الطفل دلوقتي. طبعا في نظر الناس عزيزة بقت أم وكانت عادي. بس طبعا كل ده لحد
هنا عادي لإن الثقيل جاي قدام تاني يوم الولادة. جوزها أخدها عند الحـ,,ـكومة وراحوا يسجلوا الطفل باسمهم. وفعلا ده حصل وسموا الطفل إسلام والموضوع ما اتكشفش وعدى وعزيزة خلاص بقت تتعامل قدام الناس.
عادي إنها بقت أم والدنيا مشيت لحد ما إسلام بقى عمره تلات سنين وهنا بدأت الناس مرة تانية يلقحوا عليها ويقولوا لها إيه يا عزيزة. مش عاوزة تخوي الواد ولة إيه ما تجيبي يختي الواد أخ ولا أخت. طب دلوقتي عزيزة عاوزة تسكت الناس مرة تانية وهي أصلا عق،،يمة. ما بتخلفش. عملت نفس السيناريو إللي عملته في المرة الأولى بالظبط. هدوم على بطـ,,ـنها وتوهم الناس إنها حـ,,ـامل.
وهكذا لحد ما مرت شهور الحمل وجه وقت الو،،لادة. وبرضو قررت عزيزة إنها ټخـ,,ـطف مرة تانية. بس المرة دي كان فيه شوية اخـ,,ـتلافات عزيزة ما راحتش المستشفى زي المرة الأولى لأ المرة دي راحت السوق وفضلت تلف عشان تشوف ضـ,,ـحېة جديدة ومن حوسن حظها وهي بتلـ,,ـف في السوق شافت ست ومعاها طفل صغير بدأت عزيزة أنها تفتح كلام مع الست دي وتقولها انا شغالة في الشؤون الاجتماعية وان اقدر اساعدك في فلوس أو اي حاجة عزيزة كانت فعلا ذكية جدا وعرفت تقنعها بالكلام دا وفي وسط الكلام عرفت طريق بيتها وعرفت كمان جوزها شغال أية وبيروح الشغل أمتي وبيرجع أمتي بس قبل اي حاجة وقبل ما ادخل في الحلقة الثانية اعمل لايك وبإذن الله في اسرع وقت هنزلكم الحلقه الثانيه…
حكايه عزيزه الجزء الثانى والأخـ,,ـير
وعـ,,ـرقت جوزها بيروح أمتي الشغل وبيرجع أمتي وتاني يوم علي طول راحت عزيزه لبيت الست دي ومعاها مبلغ من الفلوس. وشوية بقا سكر وزيت ومش عارف إيه. وقالت لها كمان علشان كل شهر يجيلك نفس الحاجات دي لازم تيجي معايا مبنى الشؤون الاجتماعية علشان نسجل اسمك وقالت لها يلا قومي غيري هدومك. وهاتي العيل لما اشيلوا على ما تخلصي الست. دخلت أوضة نـ,,ـومها من هنا وعزيزة أخدت العيل واختفت من هنا فاص ملح وداب. وكأنها ج. مش بشړ بعدها بلحظات الست قلبت البيت على عزيزة والطفل.
ما فيش الهوا خرجت في الشارع وبقت تصـ,,ـوت وټعيـ,,ـط والناس كلها اتلمت وبقوا كلهم يدوروا على عزيزة ما لقوش ليها ولا للولد أي أثـ,,ـر أم الطفل طبعا راحت لقسم الشرطة وعملت محضر بأوصاف عزيزة الشرطة ساعتها قلبت الدنيا ولكن ما وصلوش ساعتها لأي حاجة وبعدها راحت عزيزة وجوزها وسجلوا الولد باسمهم زي اللي عملوه قبل كده وسمو الولد المرة دي باسم هشام وبكده بقا ابنهم رسمي بعدها بكام يوم حـ,,ـست عزيزة وجوزها بشوية قلق.
وإن يعني ممكن الشرطة توصلهم. فقررت وقتها إنها تبيع البيت بتاعها لست جارتها اسمها شمعة ولمت حلها ومحتلها وسابت إسكندرية كلها طب راحت فين راحت وقتها إللي مكان بعيد جدا عن إسكندرية. راحت محافظة العريش واشترت بيت هناك وعاشت فيه مع جوزها وولادها الوهميين إسلام وهشام. ومرت سنين ع الحال دةوعزيزة عايشة مع جوزها وولادها الوهميين
لحد ما قررت إنها تاخد ولد كمان للمرة التالتة وبنفس اللي عملته في إسكندرية بالظبط بدأت تقنع جيرنها الجديدة إنها حـ,,ـامل وحطت طبعا هدوم على بطنها واحدة واحدة علشان تبين إنها حامـ,,ـل وهكذا لحد ما جيه الوقت اللي هتاخد فيه جوزها قال لها تعالي ناخد لفة في المستشفيات وندرس الموضوع علشان نشوف هناخد إزاي في الوقت ده تحديدا كانت زيادة حالات خ في
المستشفيات والموضوع كتر فعزيزة خا،،ڤت إنها تتكشف وقررت.
المرة دي إنها ت ط من السوق برضه ولكن بحيلة وفكرة جديدة. راحت عزيزة للسوق وفضلت إنها تلف وتدور لحد ملمحت واحدة ست من الستات. وشايلة عيل صغير راحت عزيزة للست دي وفهمتها إنها شغالة. رئيس التمريض في المستشفى العام وبأسلوبها الزكي جدا في الإقناع قالت لها ابنك ماله أصفر كده وصحته تعـ,,ـبانة. أنت شكلك كده مش بترضـ,,ـعيه كويس
الست الغلبانة بدأت إنها ټعـ,,ـيط وتقول لها أيوة فعلا أنا مش بعرف أرد ع طبيعي وكمان مش قادرة إن أشتري لبن لابني أصل جوزي راجل مريـ,,ـض وأنا فقـ,,ـيرة وعلى قد حالي خـ,,ـالص. وهنا عزيزة استغـ,,ـلت الفرصة وقالت لها إن في دكتور كبير معاهم في المستشفى بيساعد الحالات اللي زيها وبيخصص لهم يعني راتب شهري
تعالي إنتي بس معايا المستشفى دلوقتي نفحص ابنك وكـ,,ـشف عليه عند الدكاترة لحد ما الدكتور اللي بقول لك عليه. ويا دوبك قدامه ساعتين بس ويجي وبعدين هدخلك ليه وهيساعدك هو راجل خير قوي. الست طبعا فرحت جدا ومشيت مع عزيزة واتجهوا للمستشفى وأول ما دخلوا المستشفى.
عزيزة قالت لها هاتي انتي الولد. أنا هلف بيه عند الدكاتره. وأنتي خليكي هنا عشان الزحمه أقعدي يعني في الطرقة وفعلا الست كانت وثقت فيها ثقة عـ,,ـمياء وسبت لها الولد وعزيزة تاخد الود من هنا وتخرج به من الناحية التانية من الباب التاني من المستشفى وتتبخر عزيزة وتخـ,,ـتفي بالواد.
وأم الولد المسـ,,ـكينة فضلت قاعدة في الطرقة ساعة وإثنين وثلاثة وعزيزة ما ظهرتش قلـ,,ـقت جدا وقلبت المستشفى على عزيزة واتضح إنه مفيش أي حد شغال في المستشفى لا بالإسم ده ولا بالمواصفات دي طبعا الست هنا فهمت إن ابنها اتاخد فراحت جرية على الشرطة وعملت محضر باللي حصل الشرطة طبعا قلبت الدنيا ولكن بدون أي نتيجة بس.
الست الأخـ,,ـيره دي مسكتتش كانت كل يوم تروحله الشرطة وتتابع الموضوع أما طبعا الست عزيزة راحت سجلت للولد التالت باسمها وسميته محمد. وكدة يبقا عندها تلات اولاد اسلام وهشام ومحمدب عزيزة تسكت لحد كدة لا عايزة ت الطفل الرابع كمان وقابت لجوزها عايزة المرة دي اخد بنت مش كل مرة ولد
ياعيني عليكي كيس شيبسي هوة
بس قبل ما تفكر فى كده تانى يشاء ربنا أن الست جارتها اللي كانت في الاسكندريه اللي اشترت منها البيت جت سكنت جنيها الست اللي اسمها شمعة طب لية الست دي تسيب الاسكندريه وكل حاجى وتيجي تسكن جنيها هقولك إرادة ربنا الست شمعة اول لما شافت ان عزيزة عندها تلات اولاد قالت ازي دي اصلا عزيزة عندها عق،،م وغير كدة اولادها مش نفس شكلها أو حتي شكل جوزها شمعة اصلا كانت شا،،كة فيها وهيا جارتها في الاسكندريه وراحت بلغت الشرطة لان اصلا في الوقت دا كان موضوع خ. الاط. منتشر جدا فورا شمعة راحت للشرطة وبلغت عن عزيزة وقالت للشرطة كلام مهم جدا
الست كمان لحظت. إن التلت أولاد دول إللي هما مش شبهها ولا شبه جوزها الست شمعه أصلا كانت شاكة فيها لما كانت جارتها في إسكندرية وحـ,,ـاسة إن في حاجة مش مظبوطة فالست شمعة شكت فيها وقتها لإن برضه الموضوع خ. الاط كان منتشر جد ا في الوقت ده وكل الناس كانت بتتكلم عنه شمعة فورا راحت للشرطة وبلغت عن عزيزة وقالت لهم إنها كانت جارتها من أيام إسكندرية وإنها أصلا ما بتخلفش وجوزها الأولاني
قايل إنها عـ,,ـقيمة وقالت كمان إنها. شـ,,ـاكة إن عزيزة خ العيال دي في 25121992 اقټح..مت الشرطة بيت عزيزة
ومعاهم أم الطفل محمد لأن أم الطفل ده كانت شبه يومي ا بتروح للشرطة وميأستش خالص والست أم محمد أول ما شافت عزيزة اتعرفت عليها وجريت عليها وكانت مستحلفه ليها إلا إن الشرطة لحقتها من إيد الست بالعافية وقـ,,ـبضت الشرطة وقتها على عزيزة وجوزها وكمان أخته جوزها وكمان أخدوا العيال التلاتة عزيزة ساعتها. كانت رافـ,,ـضة
تعترف بأي حاجة وكانت مصرة إن دول ولادها ولكن الشرطة حققت معاها تحقيق من الاخر جد ا لحد ما اعترفت عزيزة إن محمدو هشام فعلا مش ولادها وكمان قالت على أهلهم الحقيقيين ورجعوا اليوم طب إسلام أول واحد مصيره إيه عزيزة كانت مصرة إن فعلا إسلام إبنها ومش فضلت تنكر وتحلف مېت يمين إن هو ابنها فعلا يا ست مين أهل إسلام ده
أنكرت تماما وقتها النيابة قررت إنها تعمل تحليل لإسلام وعزيزة وفعل ا طلعت إنها مش أمه والدكاترة قالوا وقتها إنها أصلا عمرها ما حملت ولا خلفت في حياتها ونشرت وقتها الصحف صور عزيزة وإسلام على أمل يعني إن حد من أهل إسلام يتعرف عليه ويجي ياخدوه وتتفـ,,ـاجئ بعدها الشرطة بحاجة غـ,,ـريبة جد ا لاكانت علي البال ولا على الخاطر بعد ما الصحف نشرت صور عزيزة جه بعدها مباشرة 24 بـ,,ـلاغ للشرطة من أهالي أطفال إن عزيزة اخدت ولادهم كل الناس أجمعت ومتأكدين إن دي اللي خ ولادهم وإنهم فاكرينها وشافوها محدش عارف وهي أصلا أنقرت تماما وطبعا محدش قدر وقتها إن هو يثبت ال بـ,,ـلاغ دول على عزيزة لأن أصلا فين العيال والمحكمة حكت وقتها على عزيزة بالسجـ,,ـن لمدة ست سنين وعلى جوزها وأخته خمس سنين إسلام وقتها كان عمره حوالي 11 سنة ولسا ما وصلش لأهله وبعد حوالي شهر من حبـ,,ـس عزيزة جه شخص اسمه جمعة وقال إن هو أبوه إسلام.
هل هو ده فعلا أبو إسلام قالت آه آه هو ده أبو وفعلل راح إسلام مع أهله وعاش معاهم لمدة 22 سنة وطبعا كان تجوز وخلف ثلاث أولاد بس إسلام قال دايما كنت بحس إنه دول مش أهلي الحقيقيين وعمل وقتها تحليل DNA وفعلا طلعوا مش اهلوا الحقيقين بعد معاش معاهم كل السنين دول بس إسلام آل دايما كنت بحس إن دول مش أهلي الحقيقيين سنة 2012 إسلام طلع وقتها في أكتر من لقاء ع التلفزيون وكان بيدور على أهله إسلام قعد فترة إن هو يدور على عزيزة لحد ما لقاها فعلا وكانت كبرت في السن ولقاها اللهم احفظنا عندها کان..سر فقعد يترجها .وقال لها إعملي شيء كويس لله في آخـ,,ـرتك إنتي في
أيامك الأخـ,,ـيرة إنتي بين إيد الله. دلوقتي عرفيني مين أمي وفين أهلي الغريبة إن عزيزة فضلت تقول له أنا أمك وأنا اللي خلفتك وطلعت عزيزة وقتها في أكتر من لقاء عالتلفزيون وفضلت مصرة إن هي فعلا أم إسلام وإن هي اللي خلفته طب إزاي المهم إن إسلام وقتها راح لأهل عزيزة وترجوهم إن هما يساعدوه ويخلو عزيزة يعني تعترف وتقولو مين أمه ولما راحو معاة لعزيزه وبدأو يسألوها مره تانيه مين أهل إسلام ساعتها تعـ,,ـصبت عزيزة وبدأت تزعـ,,ـق جامد جدا وتقوله إنت ليه مش مصدقني إنت ابني وملكش أم غيري قال لها طب ليه قولتي إنه جمعة هو أبويا قالت لي خـ,,ـفت
عليك وقتها تروح ملجأ أيتـ,,ـام وده بعد ما عرفت إنه جمعة راجل غني وهيقدر ياخد باله منك.
فإسلام ساعتها خارج من الأوضة بتاعتها وقال أسيبها شوية لحد ما تهدي وبعدين أدخل لها أحاول معاه تاني ولكن للأسف إسلام أول ما دخل الأوضة مرة تانية بص يمين وشـ,,ـمال وفي كل حتة عزيزة اخـ,,ـتفت بس مش علشان بص اسلام من الشباك شاف عزيزة
في لحظتها جيري إسلام عليها ولقها لسه عايشة فيها الروح وما مم..اتتش فقال لها دلوقتي أنتي هتقابلي وجه كريم اعملي حاجة حلوة في حياتك قبل ما تقابليه. ردت عزيزة بحاجة واحدة بس قالت محمد فرج الله محمد. وبعدها.
السر الإلهي طلع وإسلام بعدها طلع في أكتر من لقاء على التليفزيون برضه في سنة 2012 والدنيا كلها في مـ,,ـصر وقتها عرفت حكاية إسلام وعزيزة والموضوع شغل للرأي العام والصحف كلها اتكلمت عنه وكان على أمل إن هو يوصل لأهله والناس كلها كانت متعاطفة معاه ولكن للأسف بيقولوا إنه لحد دلوقتي إسلام ما وصلش لأهله تفتكر لية عزيزة رفـ,,ـضت إنها تقول على أهل اسلام الحقيقيين تكنش هي أمه فعلا طب إزاي وتحليل DNA أثبت إنها مش أمه وإنها أصلا ما بتخل..فش ولا عمرها خلفت ونصيحتي في الحلقة دي لكل الأمهات يا جماعة خدوا بالكم من اطفالكم وربنا يحافظ علي جميع اطفال المسلمين يارب العالمين
تمت